As’salamualaikum ,
Alhamdulillah bertemu kembali kita dengan izin ALLAH . Segala apa yang kita dapati pada hari ini semuanya datang dari ALLAH kerana Dialah MAHA PEMURAH dan MAHA PENGASIH . Selawat dan salam buat junjungan Nabi Muhammad s.a.w yang MULIA dan TERPUJI . Begitu juga doa buat ahli keluarga Nabi Muhammad s.a.w dan para sahabat Nabi Muhammad s.a.w . Moga ditempatkan di dalam syurga ALLAH yang kekal abadi . Amin .
Baiklah , siapa yang tak pernah disakiti kan ? Saya sendiri pernah disakiti dan menyakiti hati orang lain . Itu lah kesalahan saya sebagai manusia yang tak lekang dek kesalahan . Namun , ALLAH MAHA BAIK . ALLAH masih memberi peluang dekat kita semua untuk perbetulkan balik kesalahan yang kita kadang-kadang sengaja tak nampak atau buat-buat tak tahu sebenarnya . Sejak dua menjak ini , ujian silih berganti namun diri harus lawan dengan sepenuh tenaga yang diberikan oleh ALLAH s.w.t . Hem , namun diri tidak boleh menyalahkan sesiapa . Diri harus belajar memahami takdir bahawa hidup ini untuk MAHA HIDUP yakni ALLAH MAHA SATU .
Pada perkongsian kali ini , saya ingin berkongsi tentang memaafkan orang yang telah menyakiti kita . Mungkin kita sendiri pernah menyakiti hati orang lain tanpa disedari dengan mata kasar kita . Namun hati orang siapa tahu kan ? Bukan mudah nak jaga hati orang lain kalau kita main belasah je setiap apa yang kita buat .

” Berfikir dahulu sebelum lakukan ” 

Saya pun apabila fikir balik , betul kata-kata ni . Kerana tida mustahil mungkin hanya dengan sebaris ayat boleh terjadinya kes membunuh , memaki hamun , dendam , membenci dan sebagainya . Amarah yang dikawal dengan nafsu akan terjadinya hal di atas . Seperti seorang sahabat baik saya ada mengatakan . Kata beliau
 
” Jangan perasaan kawal kita , tapi kita mengawal perasaan ” 
Seperti itulah . Jadi memang she banyak bantu saya . Tika saya sedih atau kemurungan saya luahkan pada dia , sebagai sahabat baik saya . Namun , luahan kepada ALLAH s.w.t juga jangan dilupa . ALLAH sukakan hambaNya yang memohon kepadaNya sebanyak mana pun . Seorang pendendam dan pendengki , iaitu orang yang menderita kerana memelihara dendam dalam hatinya . Jika ia ingin membalaskan dendamnya ia harus mengorbankan hatinya , dagingnya , darahnya , perasaannya , kedamainnya , ketenteramannya dan kebahagiaannya . Akhirnya hanya KERUGIAN yang akan diperolehinya .
Dan sesungguhnya ALLAH Subhanahu wa Ta’ala telah mengkhabarkan kepada kita tentang ubat dan penyembuhan dari penyakit ini , sebagaimana di dalam surah Ali-‘Imran , ayat 134 :
 
. . . dan orang -orang yang menahan amarahnya dan memafkan (kesalahan) orang . . .
 
 
Jadilah kamu pemaaf dan suruhlah orang mengerjakan yang ma’aruf serta berpalinglah dari orang-orang yang bodoh (Al-A’raf : 199) 
 
 . . . tolaklah (kejahatan) itu dengan cara yang lebih baik, dan tiba-tiba orang yang antaramu dan antara dia ada permusuhan seolah-olah dia telah menjadi teman yang amat setia (Fushshilat : 34)
Punya-Salah-Coba-Cek-8-Lagu-Terpilih-Untuk-Minta-Maaf_articleimage
Sumber : Ambil pengisian Dari buku berjudul La-Tahzan Jangan Bersedih Dont be sad – Setelah kesulitan pasti ada kemudahan oleh penulis Dr ‘Aidh bin ‘Abdullah Al-Qarni . –> http://monyetduduk-bella.blogspot.com/2012/02/j-n-g-n-b-e-r-s-e-d-i-h-m-a-f-k-n-o-r-n.html
p/s : Diriku harap agar beliau dirahmati oleh ALLAH . Diriku tidak mampu berbuat apa-apa selain doa untuk beliau . Buku yang tertulis namamu itu masih bersamaku dan akan ku simpan sampai bila-bila . InsyaALLAH . Wallahualam . JazaakALLAHu Khaira .
Wassalamu’alaikum,,